PENDAHULUAN
Masyarakat Cina membentuk lebih kurang 30 peratus daripada jumlah penduduk Malaysia. Mereka bukan sahaja menguasai bidang ekonomi tetapi juga memainkan pernan yang penting di dalam politik dan pemerintahan negara. Kebanyakan daripada orang Cina tinggal di kawasan bandar dan membentuk komunitinya yang tersendiri sehingga terbentuk penempatan yang dikenali sebagai ?China Town? dan ?kampung baru?. Kedudukannya ini membolehkan mereka hidup berdikari dan mampu membentuk jaringan perniagaannya sendiri. Namun begitu, masyarakat Cina bukan merupakan satu masyarakat yang tertutup. Kalau dibandingkan dengan masyarakat yang lain, orang Cina adalah bersikap fleksibel, mudah menyesuaikan diri dan menerima perubahan yang berlaku. Sebab itulah, orang Cina boleh tinggal di mana-mana kerana keupayaannya mengadaptasikan dirinya dengan keadaan persekitarannya. Ini memberikan kita suatu petunjuk betapa orang Cina memiliki kesedaran politik dan sosial yang tinggi. Cuma dalam aspek-aspek yang berkaitan dengan budaya dan bahasa mereka agak bersikap defensif.
Orang Cina merupakan golongan masyarakat yang kritikal. Mereka sering membuat penilaian dan perbandingan sebelum membuat sesuatu keputusan. Oleh itu, usaha-usaha untuk membetulkan persepsi masyarakat Cina harus dilakukan secara konsisten bagi menyakinkan mereka bahawa Islam tidak pernah cuba menghakis hak dan menghilangkan identiti mereka. Agama Islam adalah milik setiap manusia dan ia tidak terbatas kepada orang-orang Melayu dan Arab sahaja. Untuk menarik orang Cina kepada Islam memerlukan kesungguhan politik di samping gerak kerja dakwah yang tersusun dan menepati kehendak sasarannya. Bagi merancakkansenario pengIslaman dan kegiatan dakwah di kalangan orang Cina, halangan bahasa dan budaya harus diatasi dengan umat Islam berusaha memahami dan mengenali kelompok etnik itu dengan lebih dekat. Apa yang lebih penting lagi umat Islam harus berusaha melihat daripada perpestif orang Cina supaya usaha dakwah yang dijalankan dapat disesuaikan denagn selera mereka tanpa mengorbankan prinsip asas yang terhapat dalam ajaran Islam.
DAKWAH ISLAM DI CINA
DAKWAH DI KALANGAN ORANG CINA
Orang Cina merupakan golongan yang paling ramai memeluk Islam di Malaysia berbanding dengan kelompok etnik yang lain. Kenyataan ini berdasarkan kepada jumlah pengIslaman yang dijalankan oleh pihak berkuasa agama dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti perkim, macma dan Persatuan Darul Fitrah. Kuantiti orang Cina yang memeluk Islam didapati semakin meningkat daripada semasa ke semasa. Begitu juga daripada segi kualiti orang Cina yang memeluk Islam juga menunjukkan suatu tendensi yang amat positif. Kalau dahulu, orang Cina yang memeluk Islam terdiri daripada golongan kelas bawahan tetapi kini ramai yang datang daripada lapangan pekerjaan profesional dan menduduki strata sosial kelas pertengahan.
Walaupun faktor perkahwinan masih menjadi alasan utama seseorang memeluk Islam tetapi kefahaman dan penyebaran meluas informasi mengenai Islam menjadi di antara faktor yang turut mendorong orang Cina memilih Islam sebagai agama anutannya. Usaha-usaha terancang yang dilakukan oleh pihak barat untuk memburuk-burukkan Islam tidak memberikan banyak kesan terhadap proses dakwah di kalangan orang Cina. Sebaliknya ia menjadi satu rangsangan untuk mereka mendapatkan maklumat mengenai Islam daripada pelbagai sumber yang lebih berautoriti.
Orang Cina merupakan golongan masyarakat yang kritikal. Mereka sering membuat penilaian dan perbandingan sebelum membuat sesuatu keputusan. Oleh itu, usaha-usaha untuk membetulkan persepsi masyarakat Cina harus dilakukan secara konsisten bagi menyakinkan mereka bahawa Islam tidak pernah cuba menghakis hak dan menghilangkan identiti mereka. Agama Islam adalah milik setiap manusia dan ia tidak terbatas kepada orang-orang Melayu dan Arab sahaja. Untuk menarik orang Cina kepada Islam memerlukan kesungguhan politik di samping gerak kerja dakwah yang tersusun dan menepati kehendak sasarannya. Bagi merancakkansenario pengIslaman dan kegiatan dakwah di kalangan orang Cina, halangan bahasa dan budaya harus diatasi dengan umat Islam berusaha memahami dan mengenali kelompok etnik itu dengan lebih dekat. Apa yang lebih penting lagi umat Islam harus berusaha melihat daripada perpestif orang Cina supaya usaha dakwah yang dijalankan dapat disesuaikan denagn selera mereka tanpa mengorbankan prinsip asas yang terhapat dalam ajaran Islam.
GAMBARAN DAKWAH KEPADA ORANG CINA
Orang Cina sentiasa menganggap kebudayaannya lebih tinggi daripada kebudayaan bangsa yang lain. Justeru itu, tidak mudah untuk mereka menerima budaya masyarakat lain. Dalam hal ini, umat Islam perlu memajukan diri dan menunjukkan kemampuan yang tinggi di dalam kehidupan untuk menyakinkan orang perlu majudaripada segi ekonomi, pendidikan, sosial dan politik untuk menarik perhatian dan minat orang Cina kepada Islam. Dalam konteks di Malaysia, orang Melayu menjadi rujukan kepada agama Islam. Sekiranya orang Melayu sendiri tidak yakin dan tidak beramal dengan Islam, bagaimana kita hendak mengharapkan orang Cina untuk menerima. Orang Melayu seharusnya berada di saf yang paling hadapan dengan membawa pendekatan dakwah yang progresif. Mereka perlu menghapuskan prasangka berdasarkan ras dan etnik sebagai satu saluran untuk merapatkan jurang dengan orang Cina.
Usaha dakwah kepada orang Cina tidak mungkin akan berkesan kalau politik perkauman dan sentimen chauvanistik terus menjadi ideologi dan matlamat perjuangan. Islam harus disampaikan secara global dengan mengambil kira nilai-nilai yang wujud dalam masyarakat lain. Islam tidak pernah mengenakan sekatan yang keterlaluan sehingga menyebabkan orang merasa sukar untuk mendekatkan diri dengan para penganutnya. Umat Islam termasuk juga orang Melayu harus merapatkan diri mereka dengan orang Cina sama ada dalam bentuk yang formal atau tidak. Umat Islam harus bersikap terbuka kalau mereka hendak orang lain bersikap terbuka terhadap Islam. Sikap terbuka dan sederhana tidak sama dengan berfahaman liberal. Kedua-dua konotasi itu harus dibezakan supaya Islam tidak disamakan dengan fahaman-fahaman barat yang lain.
Orang Cina boleh menerima Islam kalau mereka dapat diyakinkan bahawa sosio-budaya, bahasa dan identiti keturunan meeka tidak hilang selepas mereka memeluk Islam. Soal akidah dan kepercayaan harus diletakkan pada kedudukan yang utama berbanding dengan hal yang remeh-temeh yang boleh membantutkan usaha-usaha dakwah seperti persoalan makan guna tangan dan penyepit, fesyen pakaian, bentuk masjid dan sebagainya. Dalam soal akidah, tidak ada kompromi dalam Islam. Tetapi dalam soal yang berkaitan dengan cara hidup wujud toleransi dalam Islam selagi mana ia tidak menjurus kepada keburukan, kejahatan, kemungkaran dan perkara-perkara yang negatif. Perasaan saling hormat menghormati perlu ada bagi memasti siratulrahim dan hubungan mesra antara kaum dapat diwujudkan. Ia menjadi kunci dan asas bagi merentasi segala cabaran yang merintangi perjalanan untuk menyampai dakwah kepada orang Cina khususnya dan masyarakat non muslim secara umumnya.
Islam di China disebarkan melalui 2 kaedah iaitu jalan laut (laluan lada) dan jalan darat (laluan sutera). Pedagang-pedagang Arab Muslim yang datang berdagang ke China secara tidak langsung berperanan sebagai pendakwah. Antara faktor yang membawa perrkembangan pesat penyebaran Islam di China adalah sokongan daripada pihak dinasti China sendiri. Walaupun pemerintah dinasti China sering berubah-ubah namun komitmen mereka menjalinkan hubungan dengan orang Islam dan membenarkan kerja-kerja dakwah dijalankan adalah antara ciri-ciri persamaan dinasti-dinasti itu. Selain daripada itu, ajaran Islam yang ditonjolkan sangat mementingkan akhlak dan ini selari dengan fahaman Confucianisme yang turut mementingkan akhlak. Pedagang-pedagang Arab Muslim yang datang juga diimejkan sebagai orang yang baik.Jadi faktor-faktor ini secara tidak langsung membantu rakyat China untuk menerima ajaran Islam dengan mudahnya.
Umat Islam diberikan keistimewaan oleh pemerintah dinasti China. Bahkan ada pemerintah dinasti yang menawarkan jawatan-jawatan penting dalam pemerintahan negara kepada umat Islam. Antaranya yang biasa kita dengar ialah Laksamana Cheng Ho. Kerajaan Monggol(Dinasti Yuan) sendiri walaupun mereka diimejkan sebagai bangsa yang ganas terhadap orang-orang Islam di Asia Barat namun sebaliknya sifat mereka dengan umat Islam di China. Majoriti pemegang jawatan penting dalam kerajaan diberikan kepada orang Islam kerana yakin dengan akhlak mulia orang Islam.pemberontakan di kalangan umat Islam. Akibat daripada itu ekonomi kerajaan China pada masa itu jatuh.Pemerintahan komunis di China sedikit sebanyak boleh saya katakan antara zaman gelap untuk umat Islam di China. Makanan percuma diberi kepada mereka pada sebelah tengahari di bulan puasa dan sesiapa yang tidak menjamah makanan itu akan dimasukkan ke penjara.Namun apa yang menariknya ialah, walaupun dasar-dasar komunis yang cuba menyamakan semua fahaman rakyatnya dan menentang ajaran agama, umat Islam dan ajaran Islam masih tetap utuh di China sehingga kini.
Kejatuhan Dinasti Tang disebabkan oleh faktor-faktor penganiayaan dan penindasan kepada orang-orang Islam. Ini menyebabkan ramai pedagang Arab tidak mahu berdagang di China dan seterusnya menjadi pemangkin kepada kejatuhan ekonomi China.Melihat kepada kepentingan perhubungan terhadap pedagang-pedagang Arab (umat Islam), Dinasti Song menjalankan semula dasar berbaik-baik dengan umat Islam. Mereka melantik orang Islam dengan jawatan-jawatan penting di pelabuhan. Ini merangsang semula pertumbuhan ekonomi kerajaan China pada masa Dinasti Song.
Pada zaman pemerintahan Dinasti Yuan (Monggol), umat Islam semakin dipandang tinggi. Mereka diberi jawatan-jawatan penting negara. Dinasti Yuan tidak percaya kepada orang China tempatan kerana mereka khuatir mereka orang China akan bangun memberontak dan merampas takhta. Kegemilangan Islam di China diteruskan hingga ke Dinasti Ming yang
Islam dan Mesjid Tertua Di Cina
Usia islam di cina sudah 1355 tahun, hampir sama dengan usia islam itu sendiri. Ketika kekalifaan islam pertamakali berdiri di tanah arab, agama ‘baru’ islam telah menarik perhatian ‘negara-negara’ di sekitar arab hingga ke Cina. Terdorong keinginan untuk mengetahui ‘kekuatan’ baru itu, kaisar Cina ‘Yung-Wei’ mengundang ‘petinggi’ kalifah untuk mengunjungi Cina. Tersebutlah dalam dokumen sejarah Cina, khalifah Usman mengirim 4 orang utusan islam ke Cina, dipimpin oleh Sa'ad ibn Waqqas – paman nabi Muhammad pada tahun 651, atau 16 tahun setelah nabi wafat. Perjalanan rombongan Sa'ad ibn Waqqas dimulai tidak melalui jalur perdangan sutra (silk road) di utara namun melalui jalur selatan; dari mekah, menyeberangi laut merah, laut India kemudian selat malaka, laut cina selatan dan akhirnya tiba di kota Canton (sekarang Guangzhow, dekat Hongkong) dan disambut oleh kaisar cina.Dalam pertemuan tersebut Sa'ad ibn Waqqas menyampaikan dakwah agar kaisar memeluk agama islam. Meski gagal meyakinkan kaisar cina untuk masuk islam namun kaisar memberikan keleluasaan dan kebebasan kepada rombongan Sa'ad ibn Waqqas untuk menetap di Cina serta membangun mesjid di kota Guangzhow. Demikianlah akhirnya Sa'ad ibn Waqqas membangun mesjid pertama di Cina, di kota Guangzhow hingga beliau wafat di sana. Mesjid Guangzhow yang masih berdiri hingga saat ini menjadi bukti dan saksi ‘kelahiran’ islam di Cina bagian timur. Banyak makam para ulama islam tionghoa keturunan arab di kota quanzhou tersebut.
Mesjid "Huai-Sheng" Mesjid tertua di Cina, didirikan oleh Sa'ad bin Abi Waqqas 1300 tahun yang lalu di Guangzhou (dulu Canton). Mesjid ini memiliki beberapa nama seperti "Great Mosque of Canton", "Guangta Si Mosque", "Hwai Sun Su Mosque", "Ying Tong Mosque", "Huai-Shang Mosque"., "dan "Huai-Shang Si Mosque". 100 tahun kemudian, pada tahun 755, atas permintaan kaisar Cina “Tsung”, kalifah Otoman Turki “Abu Jafar al-Mansur” mengirim rombongan 4000 tentara muslim turki ke Cina untuk membantu kaisar “Tsung” dalam menghadapi pemberontakan yang dilakukan komandan cina “An LuShan”. Dari arah barat, melalui jalur sutra, pasukan muslim mendarat dan ditempatkan di Ch’angan (sekarang Xian, cina bagian tengah), banyak para tentara muslim itu kemudian kawin dan beristrikan wanita cina dan melahirkan suku bangsa ‘Hui’ yang hampr 100% muslim, dan dari perkawinan-perkawinan inilah kemudian menurunkan generasi baru Cina ‘Hui’. Sebutan “Hui” berasal dari 3 karakter cina ‘Hui vu er’ yang artinya orang Huighur atau Uighur.Sebelumnya, tahun 717- - 720 tercatat delegasi kecil muslim dikirim khalifah Persia “Umar bin Abdul Aziz” ke Tibet untuk mendakwahkan islam.
Jadi di bagian barat Cina berkembang muslim Cina keturunan turki, di timur (termasuk Taiwan) berkembang mulim keturunan arab dan di bagian selatan (khusunya Tibet) berkembang islam Cina keturunan Iran. Keberadaan ketiga kelompok islam Cina keturunan ini telah menyemarakan dakwah islam hingga banyak penduduk asli cina memeluk islam. Islam local (asli Cina) dikenal dengan sebutan ‘Hans’. Berbeda dengan islam cina keturunan arab dan turki yang pada umumnya pedagang, orang-orang ‘Hans’ umumnya adalah orang-orang terpelajar dan mendapat kedudukan terhormat di lingkungan pemerintahan kekaisaran cina.Adanya jalur perdagangan sutra (silk road) yang membentang dari Roma di barat hingga bagian timur Cina yang didominasi oleh para pedagang muslim arab dan turki mengakibatkan islam berkembang sangat cepat di Cina.Peran penting islam dalam kekaisaran di cina mulai terjadi pada abab 10 ketika penguasa Kashgar di bagian barat cina berpindah ke islam, ia dikenal dengan nama Sultan Sutuq Bughrakhan of Kashgar dan kemudian memperluas kekuasaannya atas jalur sutra hingga ke barat dan selatan wilayahnya. Satu abab berikutnya islam telah mengisi hampir seluruh wilayah Cina dan populasi muslim diseluruh Cina telah lebih dari 50% penduduk Cina. Orang-orang islam mendominasi pemerintahan di hampir seluruh propinsi di Cina, khususnya orang-orang islam ‘Hans’. Selama dinasti Song (960 – 1279) cina menikmati pertumbuhan ekonomi yang luar biasa karena maraknya perdagangan di wilayah Xian yang dimotori oleh pedagang muslim. Saat itu menyusul dibangun kota pelabuhan Ch'ang - an (Xian) sebagi pusat komunitas muslim dan memperluas hingga ke Guangzhou di timur cina. Di Guangzhou orang-orang muslim mendapat kedudukan istimewa untuk mengatur dan membangun Guangzhou. Inilah decade dimana cina dan islam mencapai masa keemasannya.
Supreamasi islam di barat cina menurun drastis ketika Mongol non-muslim mengivasi cina dan mendirikan dinasti Yuan (1260 - 1382) dan dinasti Song pun tumbang pada tahun 1279. ‘Yuan’ adalah salah satu dari empat kaisar Mongol keturunan jengis Khan, yaitu yang disebut ‘Golden horde’, ‘Hulagu’ Ulu’, ‘Chatagai’ Ulu’ dan ‘Yuan’. Kecuali ‘Yuan’ ketiga kaisar lainnya adalah muslim. ‘Yuan’ penganut Buhism Tibetian.Meski peran islam tidak menonjol pada masa dinasti Yuan namun islam masih berperan di tingkat administrasi Negara. Orang mongolia memang mahir berperang namun tidak mengerti administrasi dan pengelolahan Negara. Oleh karena bangsa han yang ditaklukannya lebih maju peradapannya maka masih cukup banyak orang-orang ‘Hans” turunan muslim diangkat untuk menduduki jabatan Negara. Namun bukan berarti waktu itu umat islam tidak mengalami tekanan ,karena ada perbedaan budaya yang besar sekali antara pemerintah mongol dan kebanyakan muslim pada saat itu sehingga menimbulkan orang muslim juga diperlakukan tidak adil sehingga mempelopori berdirinya dinasti ming (1368-1644) dengan mengadakan perlawanan terhadap pihak dinasti yuan.
Islam mengalami masa kegemilangan kembali pada zaman dinasti Ming (1368-1644) pada masa mana banyak pejabat negara yang beragama islam, Pada periode inilah kaisar Ming Cheng Zhu,mengirim misi muhibah persahabatan yang dipimpin oleh laksaman zhenghe (Cheng Ho ) yang muslim menuju ke negara asia tenggara,india,semenanjung arab dan afrika barat. Cheng Ho berasal dari Yunan, baratdaya cina. Media cina menamakan Cheng Ho ‘Eunuch Sam Poh’. Ia melanglang buana dan telah singgah di benua Amerika 80 tahun sebelum Colombus menemukan Amerika.
Setelah dinasti ming runtuh, bangsa Man (Manchuria) dari utara menggantikan pemerintahan Ming mendirikan dinasti Qing. Pada zaman itu umat islam yang tinggal di china barat laut mendapat tekanan dari kerajaan Qing, karena banyak umat islam pada waktu itu mendukung dinasti Ming. Banyak perlawanan yang dilakukan oleh pahlawan-pahlawan muslim pada waktu itu kepada dinasti Qing dan belakangan diikuti oleh orang-orang Han sehingga pendiri republik tiongkok(republic of china) pimpinan dr.sun yat zen (sun zhong shan). Dalam san min zhu yi (tiga landasan pokok negaranya, dr.sun yat zen mengakui keberanian pahlawan-pahlawan muslim sebagai sumber inspirasi utama perjuangan kebebasan negara tiongkok modern.Pada masa republik tiongkok/republic of china (1911-1949) umat islam banyak menduduki pos-pos kementerian Negara dan menjadi petinggi partai kuo min tang,pada waktu itu banyak madrasah didirikan, menurut catatan pemeintah nasionalis kuo min tang yang sampai sekarang menguasai taiwan,di beijing hampir ada 40 masjid, saat dibawah pemerintahan komunis era tertutup, mesjid di Beijing tinggal 3 masjid, sisanya di alih fungsikan sebagai pabrik.
KESIMPULAN
Perbezaan bangsa, keturunan, warna kulit, bahasa dan budaya bukan merupakan halangan berdakwah kepada orang Cina. Masalah yang paling besar ialah sikap umat Islam yang tidak lagi mahu berdakwah dan tidak memahami apa perlunya berdakwah. Kejayaan dakwah kepada orang Cina akan membuahkan banyak hasil yang positif kepada umat Islam. Selain ia dapat meramaikan umat Islam, dengan kemasukan orang Cina ke dalam Islam ia dapat memperkuatkan kedudukan ekonomi orang Islam yang nampaknya masih jauh ketinggalan. Kekuatan ekonomi, semangat ukhwah dan persaudaraan Islam sejati akan membentuk satu kuasa yang maha hebat bagi memastikan proses perkembangan Islam terus mendapat momentumnya untuk menjadi alternatif dan solusi kepada segala permasalahan yang dihadapi oleh umat manusia sejagat tidak kira di mana sahaja mereka beradUsia islam di cina sudah 1355 tahun, hampir sama dengan usia islam itu sendiri. Ketika kekalifaan islam pertamakali berdiri di tanah arab, agama ‘baru’ islam telah menarik perhatian ‘negara-negara’ di sekitar arab hingga ke Cina. Terdorong keinginan untuk mengetahui ‘kekuatan’ baru itu, kaisar Cina ‘Yung-Wei’ mengundang ‘petinggi’ kalifah untuk mengunjungi Cina. Tersebutlah dalam dokumen sejarah Cina, khalifah Usman mengirim 4 orang utusan islam ke Cina, dipimpin oleh Sa'ad ibn Waqqas – paman nabi Muhammad pada tahun 651, atau 16 tahun setelah nabi wafat. Perjalanan rombongan Sa'ad ibn Waqqas dimulai tidak melalui jalur perdangan sutra (silk road) di utara namun melalui jalur selatan; dari mekah, menyeberangi laut merah, laut India kemudian selat malaka, laut cina selatan dan akhirnya tiba di kota Canton (sekarang Guangzhow, dekat Hongkong) dan disambut oleh kaisar cina.Dalam pertemuan tersebut Sa'ad ibn Waqqas menyampaikan dakwah agar kaisar memeluk agama islam. Meski gagal meyakinkan kaisar cina untuk masuk islam namun kaisar memberikan keleluasaan dan kebebasan kepada rombongan Sa'ad ibn Waqqas untuk menetap di Cina serta membangun mesjid di kota Guangzhow. Demikianlah akhirnya Sa'ad ibn Waqqas membangun mesjid pertama di Cina, di kota Guangzhow hingga beliau wafat di sana.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar